SLEEPBOTEN. Trawlers, en kotters.

Afbeelding

Moderator: ANJA

reinlekko
Berichten in topic: 135

SLEEPBOTEN. Trawlers, en kotters.

Bericht door reinlekko » 10 nov 2011, 19:53

De nieuwe sleper van de firma Iskes uit IJmuiden.
Afgelopen Vrijdag kwam de Argus aan in de haven van IJmuiden, alweer een nieuwe sleper voor deze Firma de sleper kan zowel in de havendienst als op zee zijn werk doen.
De Argus heeft een trekkracht van 62 ton, heeft twee schroeven die 360 graden draaibaar zijn, het A.S.D. systeem, een super modern schip.

Hier bij aankomst in zijn thuishaven.

Afbeelding

Begroet door zijn broertjes met dikke waterstralen van de blusinstallatie van de slepers.

De Triton, Argus en de Brent.

Afbeelding

Groet rein Lekko

waterloper
Berichten in topic: 38

Re: SLEEPBOTEN. Trawlers, en kotters.

Bericht door waterloper » 11 nov 2011, 12:40

Dat zijn mooie schepen Rein die schepen worden zo modern dat hou je niet bij.
Bij ons op de werf heb ik bij de afbouw aan een sleepboot gewerkt voor sleepvaart bedrijf Bijma Delfzijl de Gruno 5
Daar zaten 2 Cat. motoren in ze werken o.a. ook voor de werf van die grote crouse schepen uit Papenburg.
Rust roest is niet aan mij besteed.

FONS
Berichten in topic: 3

Bericht door FONS » 11 nov 2011, 18:42

In het verleden,hebben wij onze vakanties wel eens doorgebracht in het huis van Anja der broer in IJmuiden. Hij woont in het oudste huis van IJmuiden,aan het Sluisplein,vlakbij Café de Bruinvis en het belhuisje.

Ik heb daar wat op het bankje voor het huis gezeten,met mijn verrekijker en heel wat schepen binnen zien komen door de sluizen.Ook bij de vissershaven was altijd wat te zien.

We zijn ook een keer om half 7 s morgens naar de visafslag geweest.Machtig mooi,om een keer mee te maken.
Afbeelding

reinlekko

Bericht door reinlekko » 02 dec 2011, 17:32

Een mooie sleper Antjo de Gruno 5 ik heb hem opgezocht op internet.
Vanmiddag ben ik ook maar weer eens op weg gegaan richting haven, mooi weer met mooie drijgende wolken , dan weer zwart en ook veel blauw, de haven liep al aardig vol, vrijdags lopen de meeste vissers weer de haven in, alvast voor de Maandagmarkt en om vandaag Vrijdag dus, wat reparatie werkzaamheden te verrichten aan de boom of aan de netten, zodat ze maandagmorgen gelijk weer ter visserij kunnen gaan. Met stil liggen verdien je niks.

Hier wat plaatjes. van vanmiddag.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is al een echte offshore haven geworden.

Groet Lekko

f e r
Berichten in topic: 17

Bericht door f e r » 03 dec 2011, 09:50

Mooi hoor Lekko.
Wat een donkere lucht op de eerste foto, heb je het wel droog gehouden??
Alles sal regkom

paulP
Berichten in topic: 27

Bericht door paulP » 05 dec 2011, 22:48

Even een testje , deze foto`s zijn niet door mij zelf genomen . Maar door de Flying Focus waar ik alle boeken van heb gekocht . Er word wel eens verteld de vis word duur betaald , nu kan je zien waarom het zo is .Het zijn geen angsthazen hoor die jongens op die vissersschepen want als het stormt dan worden ze soms gevraagd om even de kop in de wind te houden voor een mooi plaatje . Het onderste plaatje is zo een foto ,volgens het boek

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hierboven gaat hij net door de Stortemelk heen ,wat op zich al een mooi plaatje is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mocht wel even he Rein dat ik even hier wat opzet , het zijn vissersschepen ;)

reinlekko

Bericht door reinlekko » 07 dec 2011, 17:46

Hé ouwe reus, ik vind het geweldig dat je foto's van je kalender hebt gemaakt en er bij mij op zet. een hele kunst vind ik altijd.
Ik ken de foto.s wel, bij ons in het Zee en haven Museum in IJmuiden wordt momenteel een Expositie gehouden van Flying Focus, heel mooi de foto's hebben afmetingen van 80 x 50 ongeveer
Zes jaar geleden kocht deze man een vliegtuigje, om een jongesdroom werkelijkheid te laten worden, de foto's worden genomen net na of tijdens een hevige storm, de luchten zijn dan vaak heel mooi net na een depressie. Maar wel vaak nog met windkracht 9 of meer, heel mooi trouwens, deze Expositie loopt in het museum ,tot April 2012 dacht ik.
Zondag heb ik dienst en probeer er wat foto's en informatie over te krijgen.

Zelf was ik vanmiddag op pad met de auto wel te verstaan, om wat foto's te maken, hoog water en storm windkracht 9 is altijd mooi voor een plaatje van de zee en de kust.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Als je 75 bent heb weinig jongens dromen meer, af en toe krijg je midden in de nacht weleens een droom van vroeger, wat ook weer vaak over bootjes gaat.het is niet anders.

Groet Rein Lekko

ANJA
Berichten in topic: 28

Bericht door ANJA » 07 dec 2011, 19:30

Mooie foto's Rein.Die met die donkere lucht.Prachtig,maar ook de laatste vind ik erg mooi.Wil die wel als bureaublad.Heb je de originele grootte voor me?Houd van storm.Heb ooit op nieuwjaarsdag in de jaren 70 een orkaankracht meegemaakt.Windkracht 12 en het water stond toen tot boven aan de Geul( Bonanazaorp) en je mocht echt niet verder. Alles was afgezet toen.Maar mooi,dat natuurgeweld.
Afbeelding

paulP

Bericht door paulP » 07 dec 2011, 19:39

Ja Rein ik heb die plaatjes van uit de foto boeken van Flying Focus ,maar hoe je het ook draaid of keerd water en wind blijft altijd fascineren, de leeftijd speelt daarbij geen rol hoor.

waterloper

Bericht door waterloper » 07 dec 2011, 19:53

Het is werk volgens mij daar moet je voor geboren worden als visserman.
Maar die mensen willen niet anders denk ik, maar dat zijn de zeelui op de sleepboten ook
Het zijn prachtige mooie foto,s

paulP

Bericht door paulP » 07 dec 2011, 20:07

Ja Antjo die zeelieden zijn waarschijnlijk al gewend geraakt aan het gestamp en het slingeren toen ze nog in de slingerende buik van hun moeder zaten hahahahaha

paulP

Bericht door paulP » 11 dec 2011, 15:57

Ook uit het boek van de Flying Focus . De Thetis en de Argus
Hier werden de boten naar buiten gestuurd alleen om de Flying Focus een paar mooie plaatjes te kunnen laten maken .
De foto`s spiegelen een beetje maar het geeft wel een idee van hoe het er daar aan toe gaat .

Afbeelding

Afbeelding

waterloper

Bericht door waterloper » 12 dec 2011, 08:44

Het geeft wel aan dat aan de kwaliteit en controle erop niet getornd mag worden.
Ik weet een beetje hoe ze in elkaar worden gezet.
Het zijn overgens prachtig gemaakte foto,s.
Gr. Antjo

reinlekko

Bericht door reinlekko » 20 dec 2011, 17:03

Mooie plaatjes Ruud, dat opduwen is toch een stuk makkelijker dan slepen, tegenwoordig zie je bijna niet anders, je hebt het opject goed in de macht, twee draden er op en lekker strak dan wordt het één geheel.
Het kan natuurlijk niet altijd, iedere sleep is er niet geschikt voor, en leuk dat je meedoet hier bij de natte afdeling.

Van de week nog wat foto's gemaakt hier van de haven. wat rood doet het altijd wel.
Het was aardig hoog water op dat moment.

Afbeelding

Hier nog een Urker voor de Maandagmarkt.

Afbeelding

Het zal wel druk worden in de haven zo vlak voor de Kerstdagen, begin January gaan ze pas weer naar zee.Ook de grotere hektrawlers komen naar IJmuiden om de feestdagen thuis te kunnen vieren.
De kerstboom staat thuis te pronken, en de borrel staat koud, de mannen zijn welkom om het Kerstfeest te vieren.

Groet Lekko rein.

reinlekko

Bericht door reinlekko » 23 dec 2011, 16:21

Ruud ik was nieuwsgierig waar de kotter vandaan kwam, mooie foto vind ik. De kotter is een duitser bouwjaar 1982 te Emden, volgens de infotmatie, een buitenlandse kotter met Wieringer belangen.

Vanmiddag was ik ook weer op de fiets bij de haven. koud ja dat wel.
De hektrawlers van Vrolijk uit Scvheveningen,en de Katwijkse trawlers van Parlevliet v/d Plas krijgen al wat kerstgedachten en lopen de haven van IJmuiden al aan.
Ook Greenpeace was vanmorgen al vroeg op pad in IJmuiden, de grote hektrawlers werden beklad met leuze van 24.000.000 euro die de reders krijgen van de E.U uit Brussel.
Greenpeace vindt dit niet correct, er zou overbevissing plaatsvinden voor de Africaanse kust
Het blijft altijd een moeilijk verhaal, ik heb wat foto's gemaakt gisteren, dus nog onbeklad

.Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Je ziet het zijn geen kottertjes, maar grote fabrieksschepen die makkelijk 400 ton vis per 24 uur in kunnen vriezen.
Kijk eens naar de breedte van het schip

Groet Lekko rein

Plaats reactie

Terug naar “Scheepvaart van toen en nu”