De schepen uit Hoogezand

Afbeelding

Moderator: ANJA

Gebruikersavatar
waterloper
Berichten in topic: 33
Berichten: 3227
Lid geworden op: 24 okt 2011, 17:01
Locatie: Winschoten

De schepen uit Hoogezand

Bericht door waterloper » 12 nov 2011, 18:25

Bij Bodewes shipyards hebben ze een nieuw inovatief ontwerp waar veel branstofkosten meegespaard kunnen worden.
De twee eersten zijn gedeeltijk gebouwd in eigen beheer om controle te houden hoe
het verloop gaat.
het systeem wordt ook wel bij suplaiers toegepast, de berichten wat ik hoorde van een oud colega zijn hoopvol,want hier zit wel een grote order achter.
Het schip vaart nu ergens in Afrika.
Afbeelding
Afbeelding
Rust roest is niet aan mij besteed.

Gebruikersavatar
waterloper
Berichten in topic: 33
Berichten: 3227
Lid geworden op: 24 okt 2011, 17:01
Locatie: Winschoten

Re: De schepen uit Hoogezand

Bericht door waterloper » 04 dec 2011, 13:13

In de jaren 80 waren er ook koude winters als de Winschoterdiep helemaal dicht zat
werden op het ijs prikslee wedstrijden gehouden.
Omdat de werf aan een stuk doodlopend oudeWinschoterdiep ligt kwam daar niet zo gauw een ijsbreker.
Dat deden we in de middagpauzes waar zelfs het kantoor pesoneel aan meedeed.
We hebben zelfs de regionale krant ermee gehaald.
Op de foto rechts dat ben ik.
Gr. Antjo
Afbeelding
Rust roest is niet aan mij besteed.

Gebruikersavatar
f e r
Beheerster
Berichten in topic: 8
Berichten: 8124
Lid geworden op: 20 okt 2011, 12:48
Locatie: Den Haag

Re: De schepen uit Hoogezand

Bericht door f e r » 07 dec 2011, 17:57

Mooie foto's hoor Antjo :eusa_dance:
Alles sal regkom

Gebruikersavatar
ANJA
Moderator
Berichten in topic: 2
Berichten: 8475
Lid geworden op: 23 okt 2011, 19:07
Locatie: Glanerbrug ( gemeente Enschede)

Re: De schepen uit Hoogezand

Bericht door ANJA » 07 dec 2011, 18:34

Wat leuk zeg.Ja dat waren winters,niet alleen met sneeuw,maar ook met vorst en ijs.
Afbeelding

Gebruikersavatar
reinlekko
Berichten in topic: 9
Berichten: 467
Lid geworden op: 02 nov 2011, 19:16
Locatie: IJmuiden

Re: De schepen uit Hoogezand

Bericht door reinlekko » 07 dec 2011, 18:55

Mooi Antjo , ja toen kon dat nog priksleeien op je werk.

groet rein Lekko

Gebruikersavatar
waterloper
Berichten in topic: 33
Berichten: 3227
Lid geworden op: 24 okt 2011, 17:01
Locatie: Winschoten

Re: De schepen uit Hoogezand

Bericht door waterloper » 15 dec 2011, 09:22

De CAP HORN was een van de laatste schepen die daar werden gebouwd ergens in die jaren is de werf gesloten.
Later is het Coops & Nieborg geworden een toeleveringsbedrijf voor de scheepsbouw.
Gr. Antjo
Rust roest is niet aan mij besteed.

Gebruikersavatar
francis
Berichten in topic: 3
Berichten: 473
Lid geworden op: 23 okt 2011, 23:12

Re: De schepen uit Hoogezand

Bericht door francis » 25 dec 2011, 12:47

Prachtig toch die binnenschepen. Zo te zien is de Linquenda 02202602 geladen. Want zijn gangboord ligt bijna onder water.
Het doet me toch iets als ik zo foto's van binnenschepen zie. Misschien omdat de ouders van mijn moeder binnenschippers waren? Ik heb mijn moeder haar ouders nooit gekend daar haar ouders reeds voor mijn geboorte (1951) overleden zijn. Zelfs mijn moeder herinnert zich weinig of niks van hun.
spreek altijd de waarheid, dan moet je niet onthouden wat je wanneer tegen wie gelogen hebt. de uitgespaarde energie gebruik je om een jong uiterlijk te behouden. ja toch?

Gebruikersavatar
waterloper
Berichten in topic: 33
Berichten: 3227
Lid geworden op: 24 okt 2011, 17:01
Locatie: Winschoten

Re: De schepen uit Hoogezand

Bericht door waterloper » 25 dec 2011, 22:10

Ruud die werven bestaan niet meer, v/d Werf heb ik van gehoord maar Voorwaarts heb ik nog wel gekend die zat honderd meter bij ons vandaan en is midden 70er jaren falliet gegaan veel werknemers van die werf zijn bij ons komen werken.
Gr. Antjo
Rust roest is niet aan mij besteed.

Gebruikersavatar
waterloper
Berichten in topic: 33
Berichten: 3227
Lid geworden op: 24 okt 2011, 17:01
Locatie: Winschoten

Re: De schepen uit Hoogezand

Bericht door waterloper » 31 dec 2011, 00:20

Ja Ruud toen maakten we alles zelf zelfs de stalen deuren maakten we zelf enz.
Nu wordt alles aan geleverd, soms zelfs de casco.
Ik ben in 1970 begonnen met bnr. 507 de Jettie van rederij Tavenier uit Zaandam.
Ik eindig in 2010 met bnr.770 een schip van de Duitse rederei Strahlmann uit Brunsbuttel.
Rust roest is niet aan mij besteed.

Gebruikersavatar
waterloper
Berichten in topic: 33
Berichten: 3227
Lid geworden op: 24 okt 2011, 17:01
Locatie: Winschoten

Re: De schepen uit Hoogezand

Bericht door waterloper » 10 feb 2012, 09:29

Het is misschien te ver maar er is weer een tewaterlating
Het is de 2e schip van een nieuw ontwerp schip die volgens hun heel goed vaart.

Tewaterlatng in 2012:
NB 761 - 2 maart 2012
* Werf open vanaf 11:00uur
* Speech 11:15 uur
* Tewaterlating 11:30 uur
Locatie: Industrieweg 19, Hoogezand, Nederland.
Datum en tijd onder voorbehoud wijzigingen.

Afbeelding
Foto vlak voor de tewaterlating van het eerste schip.
Gr. Antjo
Rust roest is niet aan mij besteed.

Gebruikersavatar
reinlekko
Berichten in topic: 9
Berichten: 467
Lid geworden op: 02 nov 2011, 19:16
Locatie: IJmuiden

Re: De schepen uit Hoogezand

Bericht door reinlekko » 10 feb 2012, 19:53

Mooie foto weer Antjo, en er is weer een nieuw schip, is dit vracht , ro-ro of tank, hoe groot is het schip ?. Lijkt het, dat het schip in de buik onderin breder wordt ?

Groet Rein lekko

Gebruikersavatar
waterloper
Berichten in topic: 33
Berichten: 3227
Lid geworden op: 24 okt 2011, 17:01
Locatie: Winschoten

Re: De schepen uit Hoogezand

Bericht door waterloper » 11 feb 2012, 22:33

Het zijn zogenaamd multypurpose vracht schepen 8000 ton met 2 stuks . 60 ton p/st. kranen.
Die eingelijk alles kunnen vervoeren zoals bulk,containers,hout, papier en alles wat maar te vervoeren valt.
En kunnen laden en lossen in havens waar geen kranen zijn daarom varen ze
veel in Afrika en Zuid Amerika.
Ik had al een paar foto,s geplaatst van deze schepen in dit topic, Rein wat jij bedoelt
dat de buik breder is dat is optisch bedrog.
Gr. Antjo
Rust roest is niet aan mij besteed.

Gebruikersavatar
francis
Berichten in topic: 3
Berichten: 473
Lid geworden op: 23 okt 2011, 23:12

Re: De schepen uit Hoogezand

Bericht door francis » 12 feb 2012, 23:58

best wel groot zo'n schip. die verticale lijn met die horizontale streepjes, zo te zien op de steven, aan stuurboord, is dat de diepgang in vadem?
en het rooster onderin, doet me denken aan de inlaat voor het koelwater van het schip.
of heb ik het fout? zo ja, mag (lees moet) je me verbeteren.
spreek altijd de waarheid, dan moet je niet onthouden wat je wanneer tegen wie gelogen hebt. de uitgespaarde energie gebruik je om een jong uiterlijk te behouden. ja toch?

Gebruikersavatar
waterloper
Berichten in topic: 33
Berichten: 3227
Lid geworden op: 24 okt 2011, 17:01
Locatie: Winschoten

Re: De schepen uit Hoogezand

Bericht door waterloper » 13 feb 2012, 08:08

Nee Francis dat de boegschroef (dwarsgeplaatste schroef) om het schip
zijwaarts te drukken voor het beter om beter te manuvreren b.v. in de haven.
De uitlaat zit achter boven op het stuurhuis, je wel gelijk met die streepjes
dat zijn dieptematen, daar zijn ze heel streng bij het plaatsten wordt het cm
goed gecontroleerd ik heb ze er vaak op gelast.
Gr. Antjo
Rust roest is niet aan mij besteed.

Gebruikersavatar
francis
Berichten in topic: 3
Berichten: 473
Lid geworden op: 23 okt 2011, 23:12

Re: De schepen uit Hoogezand

Bericht door francis » 13 feb 2012, 22:56

zo, weer wat bijgeleerd. dankuwel
ik had vroeger toen ik voor mijn toenmalig werk over het kanaal moest fietsen en er een schip geschud werd, dan zag ik achteraan bij het wegvaren water uit een gaatje stromen.
ik had toen ook geluk dat de sasmeester toen beneden stond en ik was er toen henen gegegaan en gevraagd waar dat water vandaan kwam. of het schip soms water maakte. maar dat was niet. hij zei dat het het koelwater voor de motor was. dat water werd vooran ingedaan door een opening onderaan de romp. en daardoor dacht ik dat het dàt gat was.
zo zie je maar, nooit te oud om te leren he
spreek altijd de waarheid, dan moet je niet onthouden wat je wanneer tegen wie gelogen hebt. de uitgespaarde energie gebruik je om een jong uiterlijk te behouden. ja toch?

Plaats reactie