kipmassala (in volksmond Roti) uit de slowcooker

Afbeelding
Plaats reactie
Grembel
Berichten in topic: 2

kipmassala (in volksmond Roti) uit de slowcooker

Bericht door Grembel » 23 mei 2018, 12:02

Kip massala met Roti uit de slowcooker (6.5 liter) 5-6 personen

Afbeelding

Ingrediënten:
1050 gram kipdijfilet, in stukjes
1000 gram kousenband
1050 gram krieltjes en anders aardappelen 4 minuten voor gegaard
6 kleine uitjes, gesnipperd
1,5 tl sambal badjak, 1,5 chilipeper
3 theelepels knoflookpasta
40 gram rotikruiden (hindoestaanse massala kerrie)
3 tl garam masala (7.5 gram)
1 tl komijnpoeder (2.5 gram)
1 groot blikje/ AH pakje tomatenpuree
3 theelepels met kop kippenbouillonpoeder, of kippenbouillon blokjes
250 ml water
3 El ghee of neutrale olie (bijv zonnebloemolie)
Zout en peper naar smaak

Het makkelijkst was voor mij om alles eerst schoon te maken en te snijden, voordat ik begin met het bakken van de ingrediënten. Alles gaat uiteindelijk in 1 pan, ik gebruikte een wok voor het aanbraden, ik heb geen slowcooker die op fornuis kan.
Kook de aardappelblokjes 4 minuten voor, tenzij je voorgebakken krieltjes hebt.
Verhit de olie in de wok en bak de stukjes kip lichtjes bruin. Voeg de ui, chilipeper gehakt en knoflook toe en bak totdat de ui glazig is.
Voeg de rotikruiden, tomatenpuree en het verkruimeld bouillonblokje toe. Laat de tomatenpuree even ontzuren, door dit even mee te bakken.

Voeg nu de aardappelen en verse kousenband. Zijn het diepvries kousenband leg ze dan als laatste op het mengsel in de cooker, of voeg ze pas na 1 uur toe. Mix goed door en zorg dat de aardappelen goed met de specerijen zijn bedekt.
Doe alles in de slow cooker. Het water even door de wok roeren en het vocht in de slowcooker doen. Zet de slow cooker nu op low en laat die 5 tot 6 uur zijn werk doen, totdat de aardappelen gaar zijn en de saus dikker is geworden.

Ik heb de saus met wat maïzena gebonden, (wat vocht uit de slowcooker genomen, doorgeroerd met 2 theelepels maïzena. Breng evt. op smaak met peper en zout en serveer met rotiplaat of tortillas.

Kook eieren 6 minuten en laat ze goed afkoelen. Bak ze daarna in de ghee, rondom bruin.Deze voeg ik het laatste uurtje nog toe. Tijdnoot, geen punt, kook ze ongeveer 8 -9 minuten en voeg ze toe

De rotiplaten heb ik tegenwoordig uit de diepvries, de jumbo heeft ze ook, 3 stuks, neutraal, of met uien (€1.29 voor 5 kleine). Ik haal ze bij de oriëntal winkel in Beverwijk. Deze rotoplaten vind ik persoonlijk lekkerder dan die van de toko, die veel groter en duurder zijn en droger (onhandig formaat voor in de koekepan) (3 grote voor €2.99)
Hier onder nog een foto van een zelfgemaakte rotiplaat. Maar dit recept beviel ook erg goed; is wat werk. Maar restant kan goed in vriezer

Afbeelding

Grembel
Berichten in topic: 2

Re: kipmassala (in volksmond Roti) uit de slowcooker

Bericht door Grembel » 02 jun 2018, 14:44

jammie de kip massala zit al weer even te pruttelen, zo eens kijken hoe ik de asperge soep afmaak, heb de bouillon getrokken van schillen en kontjes gisteravond en vannacht maar dan, pff uitdaging

Plaats reactie