Hartige muffins

Afbeelding
Plaats reactie
Grembel
Berichten in topic: 2

Hartige muffins

Bericht door Grembel » 23 mei 2018, 12:34

Hartige muffins

Afbeelding

Ik maakte een tijd terug een dikke soort Spaanse omelet maar ik kreeg deze niet goed gaar in het midden en niet heel omgedraaid in de pan. Uit nood heb het in een vorm gedaan en in de oven laten verder garen. Sindsdien maakt ik dit in cake/muffinsvormpjes, lekker voor een high tea, als tussendoortje, ook koud lekker en makkelijk me te nemen. Sinds kort heb ik ook mini silicone muffinvormpjes op de kop getikt, ideaal om gasten er kennis mee te laten maken.

Ingrediënten: net wat jij lekker vind
2 aardappels
6 a 7 eieren
spek/salami/ham/chorizo
rode ui
halve paprika
bakje geraspte kaas
kruiden naar smaak bijv.:
masala kerrie
(gerookte)paprikapoeder
snuf babi pangang kruiden
gemberpoeder
peper
knoflook

Bereidingswijze
Aardappels schillen en raspen.
ham of spek fijn snijden
rode ui snipperen
Paprika en evt. andere groentes fijnsnijden
6 a 7 eieren klutsen.
In stukjes gesneden spek/ ham of salami, paprika, rode ui, geraspte kaas, geklutst ei, kruiden naar smaak bijv. kerrie, paprika, gemberpoeder of beetje gember pasta,, snuf babi babi pangangkruiden, citroenpeper/peper.

Boter in de pan heet laten worden, dan eerst de fijne stukjes spek roerbakken en daarna de aardappelrasp en de groentes met kruiden roerbakken. Voeg elke keer wat water toe zodat het niet aanbakt. pan van vuur, de losgeklopte eieren en kaas erdoor
De muffin/ cakevormpjes vullen met een kleine jus-of soepopscheplepel.
30 minuutjes op 180 graden (hete lucht oven)
Serveertips:
Je kunt de vulling zelf bepalen, afhankelijk wat je lekker vind of nog in huis hebt. of lekker van meerdere soorten een paar maken. Ook lekker met verschillende soorten kazen.
Ik heb nu een 2 ronde, silicone vorm met wat kleinere muffins (7) zo kan ik evt 2 soorten tegelijk maken. Of mini muffins maken voor als iedereen bij een feestje iets mee neemt. Dan kun je er wel zo’n 48 maken

Heb je nog muffins oven dan kun je ze altijd later opwarmen, 10 a 15 minuutjes op 160 graden
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Grembel op 25 mei 2018, 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.

f e r
Beheerster
Berichten in topic: 1

Re: Hartige muffins

Bericht door f e r » 25 mei 2018, 10:49

Dat lijkt me heel erg lekker :chef:
Take care zegt f e r

Grembel
Berichten in topic: 2

Re: Hartige muffins

Bericht door Grembel » 25 mei 2018, 18:38

f e r schreef:
25 mei 2018, 10:49
Dat lijkt me heel erg lekker :chef:
het is hier zalig , ik maak er meestal 14 en als ik met mijn ogen knipper heeft mijn oudste er al 2 weggepikt haha. hij eet er rustig 7 op.
met kerst heb ik de mini's gemaakt, en ook al eens op personeelsfeest, ze waren zo op. Ook grootjegerda lust ze graag. tegenwoordig doe ik het niet meer met paprika omdat mijn oudste dat niet lekker vind. maar je kan alles gebruiken wat je over hebt van champignons /broccoli. gewoon expirimenteren. ik wilde de siliconevormpjes mini op aliexpress bestellen toen ik ze bij Tegel in Beverwijk per ongeluk tegen kwam en nog goedkoper ook en geen 4 weken wachten. deze zaak is niet echt goedkoop maar ik ga er nu vaker struinen en eens naar kookworkshops daar.

Plaats reactie