Runderstoofpotje met abdijbier

Afbeelding
Plaats reactie
Grembel
Berichten in topic: 2

Bericht door Grembel » 20 aug 2018, 10:31

Afbeelding

Ingrediënten:
1,5 runderriblappen
3 middelgrote uien
1 flesje La Trappe dubbel
3 flinke eetlepels appel-perenstroop
3 kruidnagel
2 takjes tijm
4 laurierbladen
1 lichtbruine of witte boterham
3 dikke eetlepels grove pittige mosterd
1 plak ontbijtkoek
1 bouillonblokje
Snuf nootmuskaat
Citroenpeper
Scheut azijn
4 eetlepels bloem
Roomboter
Klein beetje allesbinder

Bereidingswijze:
Laat het vlees op kamertemperatuur komen.
Snipper de uien
Snijd het vlees in stukken
Besmeer de boterham dik met mosterd
Smeer de slowcooker in met olie en zet de slowcooker op hoog
Smelt de roomboter in de braadpan en bak hierin de uien glazig
Doe de ui in de slowcooker
Doe de bloem bij het vlees en hussel het door
Smelt wat boter in de braadpan en braad het vlees in etappes rondom bruin op een middel hoog vuur, kruid het met citroenpeper.
Doe het vlees in de slowcooker en herhaal tot al het vlees bruin is en in de slowcooker zit. Bij elke etappe vlees braden heb ik weer wat roomboter toegevoegd omdat de bloem wat aanzet in de pan.
Giet het bier in de braadpan en roer het een garde het aanzetsel goed los en laat het bier heel even koken, giet het daarna in de slowcooker, azijn erbij. Roer alles even door.
De kruiden heb ik in het thee-ei gedaan en tussen het vlees gestopt. De boterham met mosterd in de pan, met de mosterdkant in op het vleesmengsel

1 uur op hoog, daarna het gerecht doorgeroerd en nog 4 uur op laag maar dit kan per slowcooker of vleessoort verschillen. Normaal zit het zeker 7 a 8 uur in de slowcooker maar mijn 6.5 literpan was te weinig gevuld en hij gaat harder dan mijn russel hobb cooker
Proef het gerecht op gaarheid en smaak, breng het zo nodig nog op smaak.
Is de saus te dun dan kun je het laatste half uur de slowcooker op hoog zetten en zonder deksel laten inkoken, of je kun het wat binden of het gerecht nog in de braadpan indikken
Ik heb het na 4 uur een beetje gebonden met wat allesbinder. Bij langer pruttelen valt het vlees uit elkaar, ik moest nu al voorzichtig door roeren.

Serveer het stoofpotje in een klein pannetje/ kommetje en geef hier friet of aardappeltjes bij

Geen slowcooker;
Dan haal je de gefruite uien uit de pan en bewaar je dit even in een kom. Braad het vlees aan en doe de etappes aangebraden vlees bij de ui. Bier in de pan, roer de aanzetsels los, laat het bier even koken en doe alles terug in de pan(+de overige ingrediënten) en laat het zo’n 3 a 4 uur sudderen. Hou in de gaten of er genoeg vocht bij zit, eventueel wat bouillon toevoegen

Truus uit Breda
Berichten in topic: 1

Re: Runderstoofpotje met abdijbier

Bericht door Truus uit Breda » 20 aug 2018, 20:57

Lekker Grembel.....zoiets maak ik zelf ook maar dat trappistenbier doe ik er niet bij. Ik heb al eens bij een recept en dat was stoofpot konijn ook bier bij gedaan maar ik vond het niet lekker......er zat een smaak aan wat ik er niet bij wilde hebben en dat lag aan het bier.

Verder ziet dit recept er heel goed uit en bepaalde ingrediënten van dit recept kan ik ook weer gebruiken :grin:

Groetjes Truus.
Afbeelding

"Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is"

Grembel
Berichten in topic: 2

Re: Runderstoofpotje met abdijbier

Bericht door Grembel » 21 aug 2018, 09:30

het is inderdaad persoonlijk of je er bier bij wilt. bij konijn doe ik het ook niet. bij de meeste gerechten gingen er alleen maar 1 of 2 met mosterd besmeerde boterhammen in, ik miste wat qua smaak dus heb er mijn laatste snee ontbijtkoek in gedaan. ik heb dus een combi van allerlei gerepte gedaan

Plaats reactie