Politiek in greep van valse werkelijkheid op Twitter

Ben2
Berichten in topic: 1

Politiek in greep van valse werkelijkheid op Twitter

Bericht door Ben2 » 17 feb 2015, 07:51

Pgb-alarm truc van handjevol opruiers

Een groep van slechts 24 mensen heeft de voltallige vaste Kamercommissie Volksgezondheid op tilt doen slaan. Op Twitter blijkt het gezelschap verantwoordelijk voor zowat twee derde van alle alarmerende berichten die zijn verschenen over problemen met het uitbetalen van persoongebonden budgetten (pgb’s) voor zorg.

Verantwoordelijk staatssecretaris Van Rijn (Volksgezondheid) moest zich vorige week donderdag tot middernacht verdedigen tegen alle tamtam. Achter de schermen dreigde de SP zelfs even het vertrouwen in de PvdA-bewindsman op te zeggen, als hij geen goed verhaal had.

Nu is echter de vraag of de oppositiepartijen CDA, PVV, SP en GroenLinks zich niet in de luren hebben laten leggen door de Twitteractie. De luide roep kwam uit maar zeer weinig kelen, blijkt uit een analyse die De Telegraaf maakte van 127.000 tweets van ruim 6800 mensen over het ’pgb-alarm’.

Dat gebeurde met behulp van Coosto, Nederlandse software om sociale media te analyseren. Van al deze tweets komen er 50.000 van de ’bende van 24’. Inclusief antwoorden en herhalingen hiervan gaat het om bijna 80.000 tweets die naar deze groep herleidbaar is, 62 procent van het totaal.

Verbeterplan

De administratieve puinhoop bij de Sociale Verzekeringsbank (SVB), sinds januari verantwoordelijk voor de uitbetaling, leidde twee weken geleden tot een hausse aan tweets met het trefwoord #pgbalarm. Dat leidde tot een unicum: de Tweede Kamer besloot vanwege het Twitteralarm een spoeddebat te houden. In dat debat kondigde Van Rijn een verbeterplan aan.

De 24 veeltwitteraars stuurden per persoon meer dan duizend tweets in twee weken. Koploper is Diana Kievit, met meer dan 6500 stuks. „Je hoeft geen socialemediaexpert te zijn om te zien dat dit absurd veel is”, zegt Rens Dietz van Coosto. Kievit beheert een pgb voor haar zoon, vertelt ze. „Bij mij is de betaling goed gegaan.”

Toch is ze online de meest fanatieke strijder. „Juist omdat het bij mij lukte, heb ik de tijd en rust om me in te zetten voor anderen”, geeft ze als reden.

In totaal zijn er 230.000 zorgcontracten met een pgb. Van de ontvangers zitten er zo’n vierhonderd op Twitter. Gek genoeg bemoeide de overgrote meerderheid van hen zich totaal niet met het pgb-alarm. Toch kwam er afgelopen donderdag opnieuw een spoeddebat. Daar bleek de werkelijkheid op Twitter inmiddels haaks te staan op die van Van Rijn.

„De betalingen bij de SVB komen juist goed op gang, dat laten alle cijfers zien”, zei hij. Ook een woordvoerder van de SVB zegt dat alle vijf- tot achtduizend declaraties die per dag per post binnenkomen, binnen één werkdag in het computersysteem zijn verwerkt.

Van Rijns ambtenaren benaderden enkele veelklagers op Twitter persoonlijk. „Ze werden onder andere uitgenodigd voor een gesprek op het ministerie, maar dat hoefden ze niet”, zegt de staatssecretaris. Een ondernemer die zijn geld allang had gehad, liet het ministerie weten dat hij doorging met twitteren, ’gewoon’ omdat hij boos was.

SP’er Leijten zag ook dat er een klein, fanatiek clubje was. „Maar dat had zeer zeker een punt, twee weken geleden.” CDA-Kamerlid Keijzer ging vorige week voorop in de politieke strijd voor de budgethouders. Ze is verbaasd over hoe fanatiek het kleine aantal twitteraars is, maar zegt dat ze ook van andere kanten genoeg waarschuwingen kreeg. „Dagelijks wel zo’n twintig, dertig e-mails. En vorige week honderd mensen in een zaaltje in Deurne. De problemen zijn echt geen hype.”

Daar denkt VVD’er Van ’t Wout inmiddels anders over. „Er was twee weken geleden echt wel wat aan de hand, maar het noodscenario loopt nu en dat gaat goed. Het leert de Kamer dat we ons hoofd wat vaker koel moeten houden.”

groetjes ben

Ernest Maas
Berichten in topic: 10

Re: Politiek in greep van valse werkelijkheid op Twitter

Bericht door Ernest Maas » 25 mei 2015, 20:25

Red de zorg, Van Rijn grijp in!
Het kabinet bezuinigt miljarden op de zorg.
Overal hoor en lees je dat het misgaat in de zorg.
Staatssecretaris Van Rijn moet niet tien vingers aan de pols

Ernest Maas

Bericht door Ernest Maas » 25 mei 2015, 20:56

Truus uit Breda
Berichten in topic: 4

Bericht door Truus uit Breda » 25 mei 2015, 21:07

Ernest, ik vind het zelf allemaal heel overdreven hoor hoe dat er over de zorg gesproken wordt. Soms lenen ook Dagbladen zich voor de meest opruiende berichten wat achteraf helemaal niet waar is. Natuurlijk gaat het op moment nog niet op rolletjes wat het PGB gebeuren betreft, maar daar zijn ze volop mee bezig om dit in goede orde af te handelen. In het verleden is er veel gefraudeerd zodat het hele gebeuren nar de Gemeente is gegaan en dat heeft dan ook tijd nodig om alles weer goed te laten lopen. We moeten blij zijn dat het financiele plaatje van de zorg op de schop is genomen want tenslotte betalen wij hier allemaal aan mee.

Hoe je het ook wendt of keert.....de zorg in Nederland scoort altijd nog hoger dan in andere landen en laten wij dit met z'n allen koesteren.

Groetjes Truus.
Afbeelding

"Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is"

Ernest Maas

Bericht door Ernest Maas » 25 mei 2015, 22:45

Ik zie en hoor de gevallen waar het mis gaat Truus

En het zijn niet een handje vol opruiende mensen

Maar meer als 3000 klachten die niet goed gaan
En ik geloof ook dat het slecht gaat onder vind het ook
zelf dat het bij veel zaken het niet goed gaat en de kosten
voor patiënten steeds duurder worden het zou mensen
goed doen om eens meer voor deze mensen op te komen

Dit kabinet is een ramp ik hoop dat het snel vald

Ik kom op voor patiënten!heb ook getekent

Heeft niets met FNV te maken wel het algemeen belang
van patiënten!

http://www.npcf.nl/

Groetjes Ernest

Ernest Maas

Bericht door Ernest Maas » 25 mei 2015, 23:46

:wink: patiënten zijn heel belangrijk!
Afbeelding

Truus uit Breda

Bericht door Truus uit Breda » 26 mei 2015, 18:58

Heel mooi dit gedicht over Ernest, ik ken het al ....respect hoor.

Maar we moeten niet vergeten dat dementie er in het verleden al was en ik weet nog wel in de tijd van mijn oma, ze was 82 jaar en Dement. Met dit bijltje werd toen nog niet veel gehakt dus ging ze naar een verpleeghuis en vraag me niet wat voor een verpleeghuis!! Er werd in die tijd helemaal niks voor deze mensen gedaan, ze zaten de hele dag met andere patienten op een kamer en dat was het. Er was toen nog geen activiteitenbegeleiding om deze mensen op te vangen en er waren ook geen uitstapjes voor deze mensen. Kerst of Pasen......daar werd niks aan gedaan dus mijn Moeder haalde mijn oma altijd naar ons toe om nog een beetje gezelligheid voor haar te creéren, en dat is mij altijd bij gebleven. Misschien ben ik daarom wel in de zorg gestapt als vrijwilliger :lol:

Nu op de dag van vandaag komen er nog steeds meer Demente ouderen bij want dat is een gegeven.....de vergrijzing. Ik zie nu om mij heen hoe deze ouderen in het verpleeghuis verzorgd worden en dat is niet alleen waar ik mijn werk heb, want ik zie het ook bij andere verpleeghuizen, er wordt heel veel voor deze mensen gedaan en ik kan jou wel vertellen dat het een zware klus is voor de verpleging. Maar als mijn Oma dit nu terug zou zien dan zou ze het niet geloven want in haar tijd was er helemaal geen goede zorg en werden deze mensen ook niet op de juiste manier opgevangen, maar hier is gelukkig heel veel van geleerd.

Dat geldt ook voor ouderen die nu in hun eigen huis met zorg of intensieve zorg kunnen blijven. Mensen die een vorm van dementie hebben krijgen 5x per dag een zorgverlener over de vloer en dan heb ik het nog niet over de huishoudelijke hulp. Bij sommige ouderen is op huishoudelijke hulp bezuinigd, maar de meeste hebben dit nu ook zelf ingevuld en doen de kleine klusjes zelf......laat ze lekker in beweging blijven, is alleen maar goed want ik zeg nogmaals.....ouderen kunnen meer als dat wij denken.

Ik woon zelf in een wijk met woningen voor ouderen en ouderen met een beperking en ik zie nu ik met pensioen ben dagelijks om me heen hoe het allemaal reilt en zeilt, en dan kan ik jou wel vertellen dat het zo slecht nog niet is. Er wordt heel veel overdreven en zeker door de media maar daar worden ouderen alleen maar angstig van.

Natuurlijk blijf je altijd wel iets zien om je heen wat niet goed gaat maar dat is met alles zo, maar over het algemeen hebben de ouderen nog steeds niet te klagen over de zorg in Nederland.

Dit is mijn menig Ernest en ik zit er midden in dus ik zie het ook om me heen. Maar ieder mag zijn mening hebben en daar heb ik ook respect voor.

Groetjes van Truus uit Breda.
Afbeelding

Ernest Maas

Bericht door Ernest Maas » 26 mei 2015, 19:48

Dank je Truus voor je uileg ik heb ook veel respect voor personeel en vrijwillegers
Mijn moeder was ook Dement heb mijn vader haar ook weer naar huis gehaald
om dat het zelfde gebeurde als in veel verpleeghuizen mijn vader heeft het heel
zwaar gehad met mijn zus die zorgden voor mijn moeder

ik en Carolien waren niet zo in staat toen om te helpen
wij hadden andere problemen ik had een zware burn-out
en Carolien zou haar werk gaan verliezen

Maar wat mij stoord is dat sommige net doen of er niets aan de hand is
en zeker als het om ministers gaat die lopen weg voor hun verantwoordelijkheid
dat een ander op tv moet vertellen hoe zijn vrouw verzorgd word vind ik
wel vreemd

En dat journalisten er over schrijven dat weten we toch daar zijn ze voor
Dat neem ik altijd met een grote korrel zout

Ik luister naar de patiënten wat die te vertellen hebben die geven het aan
niet de kranten patiënten belang heb ik Truus en verder niets daar kom ik voor op

En ik hou er niet van dat er over opruiers hebben dat zijn het niet
ze komen op voor deze patiënten dat willen ze ook anders waren
er niet zo veel klachten het zal je maar overkomen !

Groetjes Ernest

Truus uit Breda

Bericht door Truus uit Breda » 26 mei 2015, 20:16

Hopen maar dat het ons niet overkomt Ernest en dat de mensen die wel klachten hebben dan ook serieus genomen worden want dat is heel belangrijk.

Groetjes Truus.
Afbeelding

Ernest Maas

Bericht door Ernest Maas » 26 mei 2015, 20:54

Truus uit Breda schreef:Hopen maar dat het ons niet overkomt Ernest en dat de mensen die wel klachten hebben dan ook serieus genomen worden want dat is heel belangrijk.

Groetjes Truus.
De patiënten als die maar goed worden behandeld.

De politiek en de journalistiek heb ik het mee gehad

De politiek doet waar ze zin in hebben van daar dat ik
ook niet meer stem

En de journalistiek schrijven wat zij willen dat heb ik altijd
met een grote korrel zout genomen ik heb in beide geen
vertrouwen meer

wij doen ons eigen dingen en trekken ons van
ander niet zo veel aan

Fijne avond icon_thumright en Ad de groetjes

Groetjes Ernest

Truus uit Breda

Bericht door Truus uit Breda » 29 mei 2015, 20:41

Ik heb het gezien op tv Ernest..... :wink:
Afbeelding

ANJA
Berichten in topic: 2

Bericht door ANJA » 29 mei 2015, 23:06

Mijn ( ex) schoonmoeder heeft van 1985 tot 1993, in een verpleeghuis gezeten, omdat ze dement werd. Het was toen echt vreselijk voor haar om daar te moeten verblijven en ook voor ons als familie was het treurig om te zien. Ze werden s morgens gewassen en aangekleed en werden naar de huiskamer gereden, waar ze de hele dag in een stoel aan tafel werden gezet. Sommigen zelfs met een riem om hun middel, omdat ze anders uit de stoel zouden vallen. Activiteiten.... wat is dat?

Ook wij haalden haar vaak een dagje op, om met haar te touren en ergens op een terras iets te gaan drinken, of naar een speeltuin. Dan genoot ze van al die kinderen, die daar speelden.

Als ik het met nu vergelijk en ik hoor het veel van Fons, dan word er zoveel meer met ze ondernomen, met grote dank aan alle vrijwiligers. Die met ze gaan wandelen, ze naar gym brengen, of er komt iemand optreden. Muziek maakt deze mensen zo blij. Of gewoon even bij ze zitten en ze over vroeger vragen. Of met ze op de duofiets, ook dat vinden ze prachtig.

Net als Truus zegt......als mijn (ex) schoonmoeder nu even om een hoekje zou kunnen kijken, dam zou ze zeggen.....wat een wereld van verschil.

Natuurlijk zijn er incidentele gevallen, waar het helemaal niet goed gaat en omdat dat vermeld word, word dat gelezen en op gereageerd. Maar de positieve verhalen, halen de media helaas niet zo vaak.
Afbeelding

Ernest Maas

Bericht door Ernest Maas » 29 mei 2015, 23:37

Hallo allemaal het gaat over pgb en handje vol opruiers

En dat is bij de PGB niet waar er is veel meer aan de hand

En waar jullie het over hebben staat ergens anders

Dat staat hier viewtopic.php?f=28&t=2994&start=90

Groetjes Ernest :wink:

ANJA
Berichten in topic: 2

Bericht door ANJA » 30 mei 2015, 00:48

Heb mijn bericht even naar dat topic verplaatst Ernest.
Afbeelding

Plaats reactie